قهوه

کاهش وزن با قهوه امکان پذیر است؟

قهوه به عنوان یک خوراکی مفید برای سلامت بلند مدت انسان‌ها شناخته شده است. مصرف معادل سه تا چهار فنجان قهوه فوری در روز، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2 و برخی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. بیشتر افراد هر سال کمی وزن اضافه می‌کنند و این تا زمان پیری معمولا ادامه پیدا می‌کند.

اما آیا قهوه می‌تواند از این افزایش وزن تدریجی جلوگیری کند؟ بسیاری از افراد دیگر نیز ادعا کرده‌اند کاهش وزن با قهوه امری میسر است. اما اینکه این ادعا چقدر درست می‌باشد، اخیرا در یک تحقیق علمی مورد بررسی قرار گرفته است.

کاهش وزن با قهوه امکان پذیر است؟

قهوه هنری

یک گروه از پژوهشگران بررسی کردند که آیا نوشیدن یک فنجان اضافی قهوه در روز یا افزودن شکر، کرم یا یک جایگزین غیر لبنی، منجر به افزایش یا کاهش وزن نسبت به کسانی که میزان مصرف خود را تغییر نداده‌اند، می‌شود یا خیر؟

تحقیقات آنها (در حال حاضر یک نسخه اولیه است) یک ارتباط ملایم بین قهوه و افزایش کمتر وزن از آنچه انتظار می‌رفت را نشان داد.

افرادی که یک فنجان اضافی قهوه در روز نوشیده‌اند، 0.12 کیلوگرم کمتر از انتظارات در طول چهار سال وزن گرفتند. افزودن شکر موجب افزایش کمی (0.09 کیلوگرم) وزن نسبت به انتظارات در طول چهار سال شد.

این مطالعه چگونه انجام شد؟ چه چیزهایی مورد بررسی قرار گرفت؟

پژوهشگران داده‌ها را از سه مطالعه بزرگ از ایالات متحده ترکیب کردند: دو مطالعه سلامت پرستاران از سال 1986 تا 2010 و از سال 1991 تا 2015، و یک مطالعه پیگیری حرفه‌ای سلامت از سال 1991 تا 2014.

مطالعات سلامت پرستاران از بزرگترین مطالعات گروهی هستند که بیش از 230,000 نفر شرکت کننده دارند و بررسی‌هایی درباره خطرات بیماری‌های مزمن در زنان انجام می‌دهد.

مطالعه پیگیری حرفه‌ای سلامت شامل بیش از 50,000 مورد مطالعه از سلامت مردان است و ارتباط بین رژیم غذایی و نتایج سلامت را بررسی می‌کند.

شرکت‌کنندگان در این سه مطالعه، یک پرسشنامه اولیه تکمیل کردند و هر چهار سال یک بار، پرسشنامه‌ی دیگری را تکمیل کردند تا میزان مصرف غذا و نوشیدنی‌های خود را ارزیابی کنند.

با استفاده از مجموعه داده‌های ترکیبی، پژوهشگران تغییراتی در میزان مصرف قهوه و تغییرات وزن گزارش شده توسط شرکت‌کنندگان را تجزیه و تحلیل کردند.

میانگین افزایش وزن در طول چهار سال برای مطالعات پرستاران به ترتیب 1.2 کیلوگرم و 1.7 کیلوگرم بود و شرکت‌کنندگان در مطالعه حرفه‌ای سلامت میانگین 0.8 کیلوگرم افزایش وزن داشتند.

پژوهشگران متوجه شدند که افزایش مصرف قهوه بدون شکر یا قهوه غیرقهوه‌ای (دی‌کافئینه) به میزان یک فنجان در روز با افزایش وزن کمتری نسبت به انتظارات در طول چهار سال مرتبط بود.

افزودن خامه یا یک جایگزین غیر لبنی تأثیر معنی‌داری بر این تغییر وزن نداشت.

با این حال، افزودن شکر (یک قاشق چایخوری) به قهوه با افزایش وزن کمی (0.09 کیلوگرم) نسبت به انتظارات در طول چهار سال مرتبط بود.

این ارتباطات در شرکت‌کنندگان جوان‌تر و دارای شاخص توده بدنی بالاتر در زمان شروع مطالعات دقیق‌تر بودند.

مزایا و معایب این مطالعه چیست؟

این مطالعه به دو روش منحصربه‌فرد انجام گرفته‌ است. یک آنکه دارای نمونه بسیار وسیعی بود و شرکت‌کنندگان را برای سال‌ها پیگیری کرد. این امر باعث افزایش اطمینان می‌شود که ارتباطات و نتایج واقعی بوده و احتمالاً می‌توان آنها را به سایر افراد اعمال کرد.

با این حال، سه دلیل برای احتیاط در نتایج این تحقیقات وجود دارد.

اول، یافته‌ها نشان دهنده یک رابطه ساده هستند و ارتباط علت و معلولی بین آن‌ها وجود ندارد. این بدان معناست که مطالعه نشان نمی‌دهد که مصرف قهوه دلیل واقعی عدم افزایش وزن است. بلکه نشان می‌دهد که این دو تغییر در طول زمان همواره دیده شده‌اند.

در ثانی، یافته‌ها درباره وزن بسیار ناچیز و ملایم هستند. میانگین افزایش وزن طی چهار سال بر اساس یک فنجان قهوه 0.12 کیلوگرم بود، که حدود 30 گرم در سال است. این مقدار برای اکثر افرادی که به دنبال مدیریت وزن هستند، تغییرات معناداری نمی‌باشد.

سوم، این تحلیل، تنوع در مقدار کافئین در قهوه را در نظر نگرفت (که ما می‌دانیم ممکن است بسیار موثر باشد)، بلکه در این تحلیل  فقط یک مقدار استاندارد از کافئین در هر فنجان فرض شده است.

کاهش وزن با قهوه

چگونه قهوه می‌تواند در مدیریت وزن کمک کند؟

کافئین یک محرک طبیعی است که معلوم شده موقتاً اشتها را کاهش داده و هوشیاری را افزایش می‌دهد. این ممکن است به شما کمک کند تا برای یک مدت کوتاه کمتر گرسنه باشید که به احتمال زیاد منجر به مصرف انرژی کمتر می‌شود.

بعضی افراد قبل از ورزش قهوه می‌نوشند تا عملکرد تمرین خود را بهبود بخشند. اگر تمرین مؤثرتر باشد، احتمالاً انرژی بیشتری صرف می‌کنند. با این حال، به صورت غالب به نظر می‌رسد که این مزیت، مختص کوتاه مدت است و در بلندمدت تاثیری ندارد.

همچنین اثبات شده‌است که کافئین میزان متابولیسم بدن ما را افزایش می‌دهد و این امر منجر به سوزاندن بیشتر کالری در حال استراحت می‌شود. با این حال، این تأثیر نسبتاً کوچک است و به عنوان یک جایگزین برای فعالیت ورزشی منظم و یک رژیم غذایی سالم، مناسب نیست.

در نتیجه قهوه دارای اثرات ملایم دیورتیک است که ممکن است موقتا منجر به از دست دادن وزن آب بدن شود. این از دست دادن وزن آب است، نه از دست دادن چربی، و وزن به سرعت پس از آبگیری مجدد باز می‌گردد.

آیا این آزمایش برای کم کردن و روش‌های کاهش وزن ارزشمند است؟

عوامل مختلفی بر از دست دادن وزن موثر می‌باشند. بنابراین از ارتباط قهوه و وزن که در این مطالعه جدید برجسته شده، چنانچه به مقدار نامعقول مصرف خود را افزایش ندهید، بیش از حد متعجب نمی‌شوید!!! اما آنچه واضح است کاهش وزن یا قهوه، امر محالی نیست اما این در صورتی ممکن است که خود شما وزن زیادی نداشته باشید و نقش قهوه بیشتر در عدم افزایش وزن است.

بیشتر بزرگسالان می‌توانند حدود 400 میلی‌گرم کافئین را در روز مصرف کنند. این معادل دو اسپرسو یا چهار فنجان قهوه فوری یا هشت فنجان چای است.

اگر باردار هستید یا در دوره شیردهی هستید، مهم است که قبل از افزایش مصرف کافئین با پزشک خود مشورت کنید، زیرا کافئین ممکن است به نوزاد رشد کننده شما منتقل شود.

اگر به راهنمایی‌های بیشتری در زمینه کاهش وزن نیاز دارید، باید با پزشک یا یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

این تحقیقات زیر نظر لورن بال استاد بهداشت جامعه و رفاه در دانشگاه کوینزلند و امیلی برچ، دیتیشن، پژوهشگر و استادیار در دانشگاه ساوترن کراس، انجام گرفته است.

]چنانچه تصمیم به مصرف قهوه دارید، می‌توانید از جدیدترین دستگاه‌های اسپرسوسازی که در قهوه ریز عرضه می‌شوند، استفاده نمایید. اگر نمی‌دانید چه مدلی مناسب نیازهای شماست، با همکاران ما تماس بگیرید تا مشاوره خرید را خدمت شما به صورت رایگان ارایه دهند.

منبع: 1news

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *